Jdi na obsah Jdi na menu
 


Ledničkové kompresory bývají různé. Pro domácí účely lze využít např. tento nejvíce rozšířený typ níže popsaného kompresoru. Na tělese kompresoru je dvěma šroubky připevněna el.část, jejíž zapojení a popis je následující :

Obrazek

 

Z druhé strany :

Obrazek 
Zástrčka (bílá) je zasunutá na trojvidlici tělesa kompresoru. Je složena ze tří kontaktů, kde je zapojeno pracovní a rozběhové vinutí kompresoru. Síťová šňůra je zapojena na kontakty (šroubky) 1 a 3, mezi kontakty 5 a 8 je propojka (kontakty 1+5, 2+6. 3+7, 4+8 jsou fyzicky propojeny).

 

Rozběhové relé :Obrazek 
Schéma tohoto zapojení (orig.štítek na krytu el.části) :

Obrazek

Stává se, že po vypnutí kompresoru a rychlém jeho zapnutí do sítě kompresor nenaskočí a neroztočí se. Není to však žádná závada, ale naopak ochrana. Děje se tak z důvodu toho, že píst neprotlačí tlak vzduchu v hadičce a motor se nerozběhne, zvýší se proud a zahřeje pružinka s bimetalem v této ochraně, která rozepne kontakt a obvod se přeruší. Po chvíli to zase sepne ... a tak dokola než klesne tlak a motor se roztočí. A udělá to vždycky, pokud se motor nerozběhne i třeba z jiného důvodu (nemusí být ani tlak ve výstupu). Na obrázku dole je proudová ochrana, která se skládá z pružinky a bimetalového kontaktu. Při zvýšení proudu se pružinka nahřeje a bimetal rozpojí kontakt. Toto celé tělísko proudové ochrany je přitlačeno plochou pružinou k nádobě kompresoru a slouží rovněž jako tepelná ochrana při přehřátí, kdy se od tělesa kompresoru bimetal nahřeje a obvod se rozpojí.

Obrazek

 

Mechanická část a princip mazání :
Otáčející se hřídeli a odstředivou silou je nasáván olej ze dna kompresorové nádoby přes samotnou, dutou hřídel a na horním konci je pak pomocí pohybujícího se pístku (válečku) vystřikován na pracovní píst.
Obrazek

Pomocný píst (váleček) přenáší pohyb z excentrické hřídele na hlavní píst. Proudící olej zevnitř hřídele rotoru je roztřikován malou dírkou pod praporkem na pracovní píst. Olej doplňujeme sacím vývodem u nádoby kompresoru. Ten totiž ústí přímo do nádoby a vlastní sací trubička je pak umístěna volně v prostoru této nádoby (hrnce). Možno použít olej kompresorový nebo vývěvový R2, dle druhu provozu. Ve slabším provozu postačí olej transformátorový, tlumičový, či olej na šicí stroje (celkem cca 2dcl).

Obrazek

Obrazek

 

Pohled na sestavenou část shora :  

Obrazek

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

CALEX 275

(Alexander, 3. 10. 2017 1:10)

29 ročná chladnička CALEX nám prestal slúžiť.Po krátkom štarovaní kompresor si vybral prestávku, potom znova štartoval, ale po kratšej dobe znova si dal krátkeho šlofíka...atď.Tak na základe popisu autora som rozobral elektrickú časť a zistil, že štartovacie relé pracuje správne, ale za prestávky je na vine bimetálová poistka, keďže rozpínal obvod napájania pri štartovacom odbere prúdu 4,9 Ast a potom aj menej. Na základe týchto príspevkov (v tomto smere nepatrím k ostrielaným a nechám sa poučiť) som sa rozhodol neinvestovať do ďalšej opravy, lebo výmena bimetálu by bola bezúspešná. Bez nej zase podľa mňa by nasledovala úplná likvidácia motora. Rozhodol som sa správne?

Děkuji, přesné!

(Quark66, 12. 7. 2017 21:50)

Zcela vyčerpávající popis, který jsem přesně potřeboval. Totiž nalepené schema na rozvodnici je tak omšelé, že jsem z něj nepochopil nic. Tu je přesný popis zapojení. Děkuji autorovi za precizní dokumentaci!

Strší Calex

(Krata, 1. 5. 2012 7:37)

Zdravím všechny " kutily" :-),prosím vas,chtel jsem poprosit o jednu informaci - zřejmě mám tety presně stejné zapojení jako je na obrazku,motor se nerozebehne je slyset pouze jakesi slabe chvení a pak to zrejme cele schodí ochrana takže motor v haji ale zjistil jsem,ze vlastne ten tříderový konektor ktery se nasazuje primo na vyvody motoru lze vlasne nastrcit na vyvody ve trech ruzných kombinacích je to presný rovnostranny trojuhelník - žasne označení - takže je jedno jak se konektor nasadí ? to asi ne a jaka je tedy pomucka ? :-)

Re: Strší Calex

(BigBoss, 29. 5. 2012 21:42)

Mam to stejne, ale v originale to mam pripojeno kabelovyma vyvodama smerem nahoru. Treba to pomuze.

Re: Strší Calex

(Jiří Hora, 20. 9. 2015 0:26)

mám stejný problém

Klobouk dolů

(Jirka, 4. 3. 2015 19:29)

Hodně mi to pomohlo. Všechna čest člověku, který věnuje tolik času jen aby zajistil informace druhým a nic z toho nemá. Klobouk dolů. Díky.

Pěkné a názorné

(Niko, 5. 11. 2014 19:50)

Díky.

Chyba na fotografii

(Maroš, 8. 5. 2014 12:34)

Dobrý deň,
pekne spracované ale chýba popis činnosti rozbehového relé (pre laika).
Na fotografii "Z druhé strany" je zamenené označenie vinutí motora - správne má byť B pracovné vinutie a C rozbehové vinutie (pozri foto schémy), pretože cez vinutie relé ide prúd pracovného vinutia motora.

Přetlaková ochrana

(Mario, 22. 9. 2013 14:14)

Ahoj zdědil jsem přesně takovýto po domácku vyrobený kompresor a foukal jsem sním pouze do 6kPa, protože pak už jsem se bál jelikož nevím jak je zde vyřešena přetlaková ochrana. Díky za jakékoliv info ohledně maximální zátěže nebo přetlakové ochrany.

stlačování plynu

(Oldřich, 22. 11. 2010 19:56)

stlačil by ledničkový kompresor zemní plyn a na kolik barů?

Re: stlačování plynu

(mirek, 29. 9. 2012 12:01)

Stlačil, na kolik nevím. Skoušel jste to ? Jste ještě živej ? Já bych to rozhodně nezkoušel. Zemní plyn je bouchavý svinstvo, sice inicializace je těžsí než např. u PB ale i tak to stojí za to. O těsnosti kompresoru vůči nádobě bych si nedělal iluze

Obdiv

(Maxxcr, 30. 7. 2012 12:02)

Obdiv pro lidi co to mají takto krásně zpracované.
Díky, tvořím kompresor.

Velké díky

(popo, 9. 4. 2012 18:11)

Dnes ve svátek - na velikonoční pondělí - nám přestal fungovat mrazák(nacpanej) - přilepil se kontakt na roz. rele.
Díky vašemu polopatě návodu jsem zachránil manželku před infarktem.
Apropo, teď přiběhl syn ze zahrady, že si zapíchnul hřebík skrz botu do chodidla.
Prostě svátky jak vyšitý...

Chápu

(Zdeny, 21. 7. 2011 17:44)

Díky,že jsem se naučil něco nového.

Zapojení ledničkového kompresoru

(Ivo, 30. 9. 2010 13:41)

Dobrý den. Chtěl jsem jen dodat, že jsem sice mněl jiný kopresor s jiným rozběhovým relátkem, ale ten el můstek co je tady na obrázku jsem u něj použil. Jde to u všech. stačí jen živý drát zapojit na rozběhové relé a jede.Když motor hned po vypnutí zapnete, tak se nerozjede. Je to tepelná ochrana jako např um fénů. Po 2min nejpozději to zase jede.
Tip motoru mám ZEM 134m 90AA

Pochvala

(Janura, 6. 5. 2010 11:32)

Velice přehledně a pečlivě zpracováno.Díky.

 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA