Jdi na obsah Jdi na menu
 


Výroba a pájení akumulátorové sady (akupacku)

Acupack složený z osmi článků baterií SCR SANYO 1700mAh
 

Je vícero postupů a taky ověřených zkušeností s pájením různých sad baterií. Já se zde stručně zmíním o své osvědčené metodě :

Jednotlivé články baterií (Accu) je možno skládat vedle sebe rovněž různými způsoby, dle potřeby a místa určení. Zapojují se do série buďto přímo svými póly nebo propojovacími (měděnými) plíšky - lze koupit jako uzemňovací pásky. Pokud složíme sadu, jak je vyobrazeno na obrázku, použijeme k pájení přípravek (trubku), která nám pomůže držet jednotlivé články pohromadě. Na velikost vyobrazených článků SCR jsem našel jednoduchou pomůcku, která byla doma po ruce. A sice po rozpárání garnýžové trubky a odstranění vrchního měkkého obalu jsem uvnitř nalezl vhodný průměr ocelové trubky. Tu je pak nutno po délce rozstřihnout (rozřezat) a dle potřeby a průměru článků mírně roztáhnout.

Obrazek

 

Články pájím tzv.kladívkem (měděným hrotem) od Megamotor, zastrčeným do měděné trubičky ze starého hrotu pájedla ERS 50. Teplotu nastavenou na maximum. U hrotu je důležitá jeho tepelná kapacita (mohutnost) a taky čistota dotykové plošky. Dá se vystačit i s levnějším pájedlem, kde průměr hrotu bude 7mm.

Obrazek

 

Samotné pájení provádím tak, že nejprve očistím kontakty lihem a mosazným - drátěným kotoučkem, lze jemným smirkem a rovněž sklotextilovým štětečkem. Od "Itala" - Mojehobby jsem zaznamenal tuto radu : Nejlépe se mi osvědčilo opálit konec sklolaminátové tyčinky, tak 2-3mm prům., vzniklým štětečkem s chloupky tak 2mm dlouhými to očistit, nepoškodí to pokovení, pouze očistí povrch.
Pak na kontakty nanesu jemně tavidlo MTL 468 R, které ředím lihem. Firma Marmot rovněž dodává i originál ředidlo RMTL-64 (methoxypropanol). Vhodné je rovněž tavidlo MTV 125 R, které je ředitelné vodou, nutno však po pocínování opláchnout. S úspěchem také používám pájecí tuk LF-20, vše pořizuji v GES Electronics. Agresivní pájecí kapaliny není vhodné používat, časem pájená místa zoxidují, zrezaví, steří. Nyní krátce pocínuji oba póly baterie a pak současně zahřívám plusový (nahoře) a minusový pól (dole) na několik sekund (cca 5sec) v popisovaném přípravku. Důležitá je krátká doba zahřívání, tak aby se nestačily články teplem prohřát a poškodit, ale cín byl potřebně, lokálně roztaven. Po odejmutí kladívka se ihned dotlačí články k sobě. Cínu (pájky) musí být přiměřeně, aby se nerozstříkával. Vhodný cín pro pájení je např.Crystal 505. Po přiletování propojovacího, měděného plíšku se ještě připájí měděné vodiče složené z licny (množství tenkých vodičů-lanka) v silikonové bužírce opatřené silovými konektory. Celý pack se pak zasmrští do průhledné bužírky.

 

 


Tato činnost vyžaduje malinko zručnosti či praxe a hodně pečlivosti - závisí na ní "život" celého modelu. Zde je rovněž videoukázka obdobného pracovního postupu.

Akumulátorové sady lze nechat odborně zhotovit např. ve firmě Satria u A.Bídovského v Olomouci.

Na Accu A123 je již potřeba výkonnější pájedlo. Plusový pól totiž velmi dobře odvádí teplo. Pro tyto účely jsem si pořídil takovouto 380W páječku (lze přepnout na poloviční výkon):

Obrazek

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Pájení baterii

(Zdek, 20. 5. 2015 19:06)

Baterie se nepájí ale bodují. Teplo je poškozuje !!!! V Brně na Slovákové se dají koupit i bodováním.

Re: Pájení baterii

(Zami, 20. 5. 2015 19:24)

Jen to ne !!! Varuji před používáním bodovaných baterií !!!
V návodu je zřetelně popsáno jak a čím pájet tak, aby se accu nepoškodily. Stačí se informovat u zkušenějších modelářů, co mohou bodované akupacky způsobit, pokud je pochopitelně nepoužíváš do hraček.