Jdi na obsah Jdi na menu
 


Obrazek

 

Váha modelu vytaženého z krabice 792g (4600 Kč) 8.1.2007.
Délka 1250mm, rozpětí 1250mm, plocha křídla 36,5dm2, váha 1200g (udávaná). Letová hmotnost mého modelu 1274g (později s Accu 4s A123 = 1434g).

 

Jelikož mě na letišti zcela uchvátilo zalítávání této Katany mým známým, netrvalo dlouho a bylo to doma (znáte to). K tomuto modelu se ve variantě s motorem dodává pohonná jednotka Hacker A30 14L (143g) + regulátor. Byla mně doporučena (Alda.B.) náhrada motoru XM 3542CA-6 (137g) a regulátor XC4015BA. Accu 3s E-Tech GP 2250mAh (188g), později 4s A123 (336g). Rx Sexta.

Postup stavby :
Zde je uveden v angl.jazyce manuál ke stavbě a proto se zaměřím jen na úpravy a odlišnosti, které jsem provedl.

Po obdržení motoru jsem zjistil, že má na hřídeli bronzový kroužek, který nevejde do již vyvrtaného 8mm otvoru v přepážce.

 

Obrazek

 

Originál přepážka před úpravou

 

Jelikož však tento kroužek má venkovní průměr 11mm a otáčí se spolu s hřídeli, bylo nutno tento otvor zvětšit na průměr 12mm. To však není až tak jednoduché neboť čtyři větrací otvory jsou pak natolik blízko, že hrozí prolomení díky nedostatku materiálu. Další možnost je odfrézování celé přepážky a výměna za jinou. Ještě jsem uvažoval o třetí možnosti a sice upevnění motoru na dodávaný kříž (zevnitř z rohu do rohu), čímž by se motor zapustil. Při zkoušce jsem však měl obavu z toho, že díky 5mm zapuštění motoru, zbude jen málo hřídele na unašeč a kužel. Než však výměnu celé přepážky, jsem nejprve zkusil opatrně díru pilníkem zvětšit. Nedostatky s prolomením materiálu k větracím otvorům jsem řešil zalitím epoxy z druhé strany přepážky a dalším přebroušením. Nutno ještě převrtat dvě dírky k vlastnímu uchycení motoru.

 

Pohled zespod mototového lože na přelepené a přebroušené díry epoxym 

 

Hotové lože s motorem 

 

Další úpravou bylo vlastní uchycení motorového lože k trupu. Dle pokynů se lože po vsunutí a uchycení za zobáčky přilepí. Chtěl jsem využít tohoto elegantního řešení tak, aby bylo lože znovu odnímatelné, tedy bez lepidla. Po přilepení smrkových lišt (4x6) a 1mm překližky (dvě slepené k sobě proti létům), patrné z obrázků je lože přišroubováno třemi šroubky a tím pádem snadno demontovatelné pro přístup k motoru a případnou další manipulaci.

 

 

 

 

 

Pohled seshora

 

Pohled zespod

 

 

Další změnou bylo použití pantů. Namísto dodávaných text.pantů (jsou dost tuhé) jsem použil malé závěsy MPJ. Je potřeba nožem zářez zvětšit a pak nasunout, opět do větší poloviny vysunout, zakápnout konec pantíku CA lepidlem a na doraz zasunout.

 

 

 

Serva do VOP a SOP jsem použil HS 65HB, pro které je zapotřebí jen na délku propilovat otvor o cca 1mm.

 

 


Jelikož jsou táhla k servům průměru 1mm a dírky v pákách 2mm, vymezil jsem vůli nalepením pertinaxové destičky na páky. Nebo lépe vyměnit tyto páky za jiné, např.MPJ, které mají dírku na táhla 1mm.

 

 

 

Na dalším obrázku je vyfocena změna upevnění ostruhového kolečka, kdy v původní hliníkové destičce je ocelový drát velmi nestabilní. Proto je tento plech zesílen zespod a svrchu připájenými dvěma kousky hliníku a zbytek na straně uchycení vypodložen balsou.
Jak elegantně vyřešit, aby netrpělo servo směrovky otřesy přes ostruhové kolečko, ukazuje obrázek od kolegy "Makyka". Jeho postup při sestavování Katany je zde.

 

Poslední záležitostí je uchycení Accu v mém případě E-TECH GP 2250 mAh. Vyřešení je patrno z obrázku.

 

Teď už jen ten správný čas na zálet.

Dnes (10.2.2007) přišla ta chvíle. "Katka" šla nahoru. Nebylo potřeba nic dotrimovávat a první pocity jsou velmi příjemné. Je to dáno patrně tím, že v této kategorii je to mé prvotní letadlo. Ale odvážím se říct, že snad čím mohutnější model, tím snazší ovládání. Nádhera. Model lítá velmi klidně, nezáludně, přímo plachtí. Nožový let zvládá rovněž ledabyle (na rozdíl ode mne). Složitější figury, včetně visu, jsem si zatím netroufnul. Napoprvé to bylo překvapující a pro mě dostatečné.

 

 

Statické zkoušky a testování vypadá následovně :
motor XM 3542CA-6, LiPol 3S 2250mAh E-TECH GP (1215 Kč), vrtule APC 13x6,5 E, tah 1,56kg, 7020ot, 35A, 362W :

Klikni pro zvětšení
 

A nyní to samé, ale s Accu A123 4s (1300Kč). Tah 1,76kg, 7500ot, 42A, 468W :

Kliknutím zvětšíte


Zde je v tabulce porovnání statického měření 4s A123 2300mAh versus 3s LiPol E-Tech GP 2250mAh. Motor XM 3542CA-6, regulátor XC4015BA, vrtule APC 13x6,5 E.
(měřeno HiBox + digitální Voltcraft HS-10) :

 
  LiPol A123
U Accu 11,7V 13,3V
U min 9,84V 11,01V
I max 35,44A 41,70A
RPM 7020 7500
P max 362W 468W
st.tah 1,56kg 1,76kg
hm.Accu 188g 336g


Ještě jedno měření s Accu 4s A123 a vrtulí APC 14x7 E, konečně tah 2,07kg
Kliknutím zvětšit

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA